x تبلیغات
گران

قیمت برنج گران شد

بررسی گزارش‌ها از روند بازار مواد غذایی نشان می دهد که هر کیلو برنج ایرانی از قیمت ۴۰ تا ۸۲ هزار تومان دیده می شود، گزارش مرکز آمار نیز تا حدی بر قیمت‌های بازار مهر تایید گذاشته است.

به گزارش  اقتصادنیوز به نقل از خبرآنلاین، تازه‌ترین گزارش مرکز آمار نشان می دهد که متوسط قیمت هر کیلو برنج ایرانی درجه یک در آذرماه امسال ۵۱ هزار و ۶۸۰ هزار تومان بوده است و این در حالی است که این کالا در آبان ماه دو هزار تومان ارزان‌تر بود. هر کیلو برنج ایرانی درجه یک در آبان ماه ۱۴۰۰ در حدود ۴۹ هزار و ۵۷۲ تومان قیمت داشت. تفاوت این اعداد و ارقام نشان می دهد که برنج در آذرماه نسبت به آبان ماه ۴.۳ درصد گران شد.

 

اما نکته دیگر گزارش مرکز آمار، گرانی ۵۵.۳ درصدی برنج درجه یک ایرانی در یک سال گذشته است. در آذرماه سال ۱۳۹۹ متوسط قیمت هر کیلو برنج ایرانی درجه ۳۳ هزار و ۲۶۸ تومان بود.

بنا به گزارش مرکز آمار، برنج خارجی درجه یک نیز در آذرماه امسال نسبت به آبان ماه ۳ درصد گران شده است. متوسط قیمت هر کیلو برنج خارجی درجه یک در آذرماه ۲۷ هزار و ۹۴۱ تومان بوده و این در حالی است که در آبان ماه امسال ۲۷ هزار و ۱۱۷ تومان قیمت داشته است.

 
 

 

هر کیلو برنج خارجی در یک سال گذشته نیز ۱۹ درصد گران شده است. در آذر سال گذشته متوسط قیمت هر کیلو برنج خارجی درجه یک ۲۳ هزار و ۴۷۹ تومان بود.

تبادل؛ رونق چشمگیر بازار املاک و مستغلات در سال ۲۰۲۱

 باوجود نوسانات بازار جهانی املاک و مستغلات، که بازاری با ارزشی حدود ۱۰ تریلیون دلار است، سرمایه‌گذاری در این بازار در سه ماهٔ سوم سال ۲۰۲۱ به رکورد ۷۵۵ میلیارد دلار رسید که نسبت به سال گذشته بیش از ۵۰ درصد افزایش داشت.

سبد سرمایه‌گذاران متنوع بوده و آنان بیش از اماکن تجاری روی اماکن مسکونی سرمایه‌گذاری کرده‌اند، کاری که ۲۹ درصد از تراکنش بازار را شامل می‌شود

اما بازار املاک، گذشته از آمار و ارقام، همواره تحت تأثیر طرز تفکر مردم دربارهٔ معماری و طراحی بوده است. لارنس لی‌اولین بوون، طراح داخلی از بریتانیا معتقد است: «مردم امروز بیشتر به دنبال دکوراسیونی راحت و آرامبخش هستند، می‌بینیم که عمدتا خانه و فضای کارشان را برای دل خودشان دکور می‌کنند تا برای دوست و آشنایی که گاهی بیاید و سری به آنها بزند. در واقع مردم کمتر از پیش معاشرت می‌کنند و در بیشتر اوقات در خانه‌اند،‌ و ترجیح می‌دهند در محیطی بسیار راحت، و آرامبخش و خانگی سر کنند.»

 
 

از سوی دیگر همزمان با بحران کووید خیلی‌ها نگران اُفت بازار مسکن پاریس بودند که چند دهه بسیار پررونق بوده است. اما قیمت‌ها دوباره بالا رفته و قیمت املاک شیک اوج گرفته آژانس‌های ساتربیز و بارنز می‌گویند بازار املاک سال ۲۰۲۱ در فرانسه رکورددار می‌شود، که پیشبینی خوبی است.

خانوادهٔ کرتز کارشناس خریدوفروش املاک لوکس‌ در پایتخت فرانسه است و با مجموعه مستند نتفلیکس با نام «آژانس پاریسی» معروف شده‌اند. والری کرتز با اذعان به افزایش درآمد ۵۰ درصدی این آژانس‌ سال ۲۰۲۱ را یکی از بهترین سال‌ها برآورد می‌کند و اولیویه کرتز،‌ بنیانگزار این آژانس می‌گوید که تقاضا برای آپارتمان‌های دارای فضای باز و باغچه سبب شده است قیمت چنین املاکی افزایش پیدا کند.

اما سرمایه‌گذاران هم برای کسب درآمد به بازار مسکن چشم دارند. شان کوگلان، مسئول بررسی بازار سرمایه در شرکت سرمایه‌گذاری مِلکیِ جی‌ال‌ال نیویورک است. او معتقد است جنبه پایایی، و سازگاری امکان و املاک با زیست بوم و نیز استفاده از فناوری‌های تازه نقشی کلیدی برای جذب سرمایه دارند.

 

در مجموع سرمایه‌گذاران، معماران و طراحان و مشاوران املاک معتقدند که بازار املاک و مستغلات از طوفان کووید به‌سلامت گذر می‌کند. همه‌گیری هم مانند بحران آب‌وهوا اخیرا این بازار املاک و نیز جوامع ما را تحت تأثیر قرار داده. پس نکاتی نظیر فرهنگ و شناخت روانی به اندازهٔ تحلیل داده‌های مالی اهمیت پیدا کرده، و دست‌اندرکاران برای توفیق در سال ۲۰۲۲ باید طرز فکرشان را دربارهٔ اماکن کار و زندگی ما عمیقا تغییر دهند.

صفحه قبل 1 صفحه بعد